Întrebarea parcare etajată vs. parcare subterană o primim aproape zilnic de la clienții noștri din București.
După ce am lucrat la zeci de proiecte de parcare în ultimii ani, am învățat că răspunsul nu e niciodată simplu.
Depinde de multe – de banii pe care îi ai, de teren, de ce vrea primăria.
Să începem cu ce știm sigur despre parcările etajate.
Costă mult mai puțin decât să sapi în pământ pentru o parcare subterană.
Anul trecut am făcut o parcare supraetajată metalică în sectorul 3 – clientul a economisit vreo 200.000 de euro față de varianta subterană.
Dar să nu ne facem iluzii.
Arată urât în multe zone din oraș, și vara-iarna șoferii se plâng că e prea cald sau prea frig.
Plus că dacă stai lângă o parcare etajată, nu prea îți place priveliștea.
Cu parcările subterane e altă poveste.
Da, costă msi mult la început – am avut proiecte unde numai excavația și impermeabilizarea au costat cât toată parcarea etajată.
Dar pentru anumite zone din București, nu ai altă opțiune dacă vrei să faci ceva serios.
Problema e că durează mult să se facă – minim un an de la început la sfârșit.
Și costă dublu sau triplu față de o parcare etajată.
Să fim concreți cu cifrele, că de asta e vorba la final.
O parcare etajată cu 50 de locuri te costă undeva la 3.000-5.000 euro pe loc, toate incluse.
Parcarea subterană? Te duci spre 6.000-10.000 euro pe loc, în funcție de cât de adânc sapi și ce întâlnești pe drum.
Am calculat pentru mai multe proiecte – parcarea etajată își scoate banii în 6-7 ani.
Cea subterană, în 10-12 ani, dar apoi produce mai mult profit.
Avem un client în Pipera care și-a scos investiția în parcarea subterană în 8 ani, pentru că a pus tarife mari și locurile nu se golesc niciodată.
Lucrurile s-au schimbat mult în ultimii ani cu tehnologia.
Și parcările etajate și cele subterane pot să fie complet automatizate acum.
Instalăm sisteme unde șoferul lasă mașina la intrare și robotul o duce la locul de parcare.
Sună futuristic, dar funcționează. Avem unul pe Calea Victoriei care merge de 2 ani fără probleme.
Acum să vedem cum decizi ce faci cu proiectul tău.
Pentru blocuri în zone noi din Ilfov sau marginea Bucureștiului, parcarea etajată merge perfect.
Pentru centrul vechi sau zone cu restricții, parcarea subterană e obligatorie.
Am avut un proiect pe Amzei unde arhitectul șef ne-a zis clar că nu se pune nimic la suprafață.
În 15 ani de când activăm în domeniu, am prins de toate.
Proiecte de 20 de locuri în Voluntari și proiecte de 500 de locuri în centrul Capitalei.
Ce am observat e că parcările verticale pe spații mici sunt viitorul în București.
Terenurile sunt scumpe și mici, așa că trebuie să construim în sus sau în jos.
La final de discuție despre parcare etajată vs. parcare subterană, nu există răspuns universal.
Fiecare proiect are particularitățile lui.
Ceea ce știm sigur după atâția ani e că ambele variante pot să fie profitabile, dacă le faci cum trebuie.
Noi suntem aici dacă vrei să discutăm despre proiectul tău specific.
La Atlas Elevators am făcut destule sisteme de parcare să știm ce merge și ce nu merge în București.
Important e să nu te grăbești cu decizia și să analizezi toate aspectele – pentru că și parcarea etajată și parcarea subterană au locul lor în orașele moderne.
Primiți asistență personalizată de la experții Atlas Elevators
In cadrul Atlas Elevators suntem specializati in instalarea, repararea, modernizarea si intretinerea tuturor tipurilor de ascensoare si sisteme de parcare, oferind produse si servicii de cea mai inalta calitate in materie de ascensoare si sisteme de parcare.