Parcare Etajată vs. Parcare Subterană: Care este cea mai bună investiție?

Întrebarea parcare etajată vs. parcare subterană o primim aproape zilnic de la clienții noștri din București.

După ce am lucrat la zeci de proiecte de parcare în ultimii ani, am învățat că răspunsul nu e niciodată simplu.

Depinde de multe – de banii pe care îi ai, de teren, de ce vrea primăria.

Parcările etajate - mai ieftine, dar nu întotdeauna mai bune

Să începem cu ce știm sigur despre parcările etajate.

Costă mult mai puțin decât să sapi în pământ pentru o parcare subterană.

Anul trecut am făcut o parcare supraetajată metalică în sectorul 3 – clientul a economisit vreo 200.000 de euro față de varianta subterană.

Partea bună la parcările etajate:

  • Preț accesibil – Nu plătești excavația și izolația
  • Se instalează repede – 4-5 luni maxim
  • Poți să o modifici – Adaugi etaje sau o muți dacă e nevoie
  • Nu ai probleme cu aerisirea – Vântul face treaba
  • Oamenii se orientează ușor – Văd unde merg

Dar să nu ne facem iluzii.

Arată urât în multe zone din oraș, și vara-iarna șoferii se plâng că e prea cald sau prea frig.

Plus că dacă stai lângă o parcare etajată, nu prea îți place priveliștea.

Parcările subterane - investiție mare, dar rentabilă

Cu parcările subterane e altă poveste.

Da, costă msi mult la început – am avut proiecte unde numai excavația și impermeabilizarea au costat cât toată parcarea etajată.

Dar pentru anumite zone din București, nu ai altă opțiune dacă vrei să faci ceva serios.

De ce merită parcarea subterană:

  • Nimeni nu o vede – Nu strici aspectul clădirii sau cartierului
  • Mașinile stau protejate – Nici căldură, nici grindină, nici hoți
  • Siguranță mare – Control la intrare, camere peste tot
  • Crește valoarea imobilului – Am văzut apartamente care se vând cu 10% mai scump
  • Ține ani mulți – Beton armat nu se stricăă atât de ușor

Problema e că durează mult să se facă – minim un an de la început la sfârșit.

Și costă dublu sau triplu față de o parcare etajată.

Să vorbim de bani - cât costă fiecare

Să fim concreți cu cifrele, că de asta e vorba la final.

O parcare etajată cu 50 de locuri te costă undeva la 3.000-5.000 euro pe loc, toate incluse.

Parcarea subterană? Te duci spre 6.000-10.000 euro pe loc, în funcție de cât de adânc sapi și ce întâlnești pe drum.

Am calculat pentru mai multe proiecte – parcarea etajată își scoate banii în 6-7 ani.

Cea subterană, în 10-12 ani, dar apoi produce mai mult profit.

Avem un client în Pipera care și-a scos investiția în parcarea subterană în 8 ani, pentru că a pus tarife mari și locurile nu se golesc niciodată.

Ce tehnologii noi avem acum

Lucrurile s-au schimbat mult în ultimii ani cu tehnologia.

Și parcările etajate și cele subterane pot să fie complet automatizate acum.

Instalăm sisteme unde șoferul lasă mașina la intrare și robotul o duce la locul de parcare.

Sună futuristic, dar funcționează. Avem unul pe Calea Victoriei care merge de 2 ani fără probleme.

Ce poți să pui nou în parcări:

  • Robotică pentru parcare – Mașina se parchează singură
  • Aplicație pe telefon – Rezervi și plătești din casă
  • Senzori care văd locurile libere – Nu mai dai ture să cauți
  • Module pe care le extindii – Construiești pe bucăți

Cum alegi între parcare etajată vs. parcare subterană

Acum să vedem cum decizi ce faci cu proiectul tău.

Pentru blocuri în zone noi din Ilfov sau marginea Bucureștiului, parcarea etajată merge perfect.

Pentru centrul vechi sau zone cu restricții, parcarea subterană e obligatorie.

Am avut un proiect pe Amzei unde arhitectul șef ne-a zis clar că nu se pune nimic la suprafață.

La ce să te gândești când alegi:

  • Câti bani ai – Fii realist cu bugetul
  • În ce zonă construiești – Centrul e altceva față de periferie
  • Ce zice primăria – Unele sectoare nu te lasă să faci etajată
  • Cine o să parcheze – Birouri sau apartamente
  • Cum e terenul – Pământ tare sau moale, pânză freatică

Experiența noastră la Atlas Elevators

În 15 ani de când activăm în domeniu, am prins de toate.

Proiecte de 20 de locuri în Voluntari și proiecte de 500 de locuri în centrul Capitalei.

Ce am observat e că parcările verticale pe spații mici sunt viitorul în București.

Terenurile sunt scumpe și mici, așa că trebuie să construim în sus sau în jos.

Ce recomandăm noi:

  • Dacă ai buget limitat – Începe cu etajată
  • Pentru proiecte premium – Doar subterană, nu ai încotro
  • Teren foarte mic – Sistem puzzle că încap mai multe mașini
  • Zone cu istorie – Subterană obligatoriu, primăria nu te lasă altfel

Pe scurt, ce să faci

La final de discuție despre parcare etajată vs. parcare subterană, nu există răspuns universal.

Fiecare proiect are particularitățile lui.

Ceea ce știm sigur după atâția ani e că ambele variante pot să fie profitabile, dacă le faci cum trebuie.

Noi suntem aici dacă vrei să discutăm despre proiectul tău specific.

La Atlas Elevators am făcut destule sisteme de parcare să știm ce merge și ce nu merge în București.

Important e să nu te grăbești cu decizia și să analizezi toate aspectele – pentru că și parcarea etajată și parcarea subterană au locul lor în orașele moderne.

Primiți asistență personalizată de la experții Atlas Elevators

Leave a Comment

Tasteaza si apasa Enter pentru a cauta in site